De historiek van de site

< terug naar Home

De site Tramstelplaats is een verborgen stukje erfgoed in het centrum van Merelbeke. Het voormalige 'Huis van de stationschef' staat langs de Hundelgemsesteenweg, maar achteraan de site vind je ook de voormalige 'Tramstelloodsen' en het 'Schildershuisje'. 

De gebouwen werden opgericht in 1897 en de eerste tram rolde binnen in 1898.  De eerste jaren was dat met stoomtrams, maar vanaf 1901 al meteen met elektrische tractie, uitzonderlijk voor die tijd. De stelplaats was de eindhalte van de lijn Gent(Zuid) - Merelbeke. In Merelbeke kon men overstappen op de lijn Merelbeke-Geraardsbergen, die onder andere ook Bottelare bediende.

Na Wereldoorlog II werden trams geleidelijk vervangen door bussen, en in 1955 reed de laatste tram uit.  Tot 1997 deed het gebouw dienst als opslagplaats van De Lijn. In dat jaar werd de site overgedragen aan de gemeente Merelbeke waarna ze dienst deed als opslagplaats voor de gemeentediensten. En nu wil het lokaal bestuur nieuw leven in de Tramstelplaats blazen, met respect voor het uitzicht, karakter en de erfgoedwaarde.

Erfgoed in het ontwerp

Die erfgoedwaarde willen we versterken door de bestaande gebouwen op de site op te waarderen en een andere invulling te geven. In de eerste plaats hebben we het dan over de Tramstelloodsen en het Schildershuisje, achteraan de site. Zij hebben als gebouwen heel wat potentie, maar een grondige renovatie is zeker nodig. Het lokaal bestuur zal de volgende maanden dan ook een opdracht uitschrijven waarbij geïnteresseerde ondernemers een nieuwe, commerciële, invulling kunnen geven aan de gebouwen. Voorwaarde voor die nieuwe invulling zal alleszins het behoud en renovatie van de gebouwen zijn.

Naast de gebouwen zal in het ontwerp van de publieke ruimte verwezen worden naar de oude sporen die dwars doorheen de langgerekte site liepen. Bedoeling is dat je de sporen van vroeger subtiel ziet terugkeren op de grond. Dit willen we doen met de kasseien die vandaag op de site liggen. Op die manier hergebruiken we ook nog eens het bestaande materiaal en hoeven we daarvoor alvast geen nieuwe stenen aan te voeren.

Tenslotte willen we, na meer dan 65 jaar afwezigheid, opnieuw een tram in het straatbeeld van Merelbeke plaatsen. De voorbije jaren kon Merelbeke twee trams op de kop tikken, namelijk één uit de jaren '70 en één van omstreeks 1910. Die laatste is zelfs een type 'Merelbeke', en reed er toen ook effectief rond. De volgende jaren worden deze trams opgeknapt en bekijken we welke tram op de site kan staan.

 

< terug naar Home