Registreer
Aanmelden
Onderdelen van het project
Buurtparking
Fietsstraat
Fietskluis
Geveltuin
Veelgestelde vragen
Bekijk of geef feedback
Terug naar overzicht
Geef je bekommernis of stel je vraag over de buurtparking
4
2
0
Deze vragen werden reeds ingediend
De huidige aanleg is voornamelijk gericht op maximale invulling met parkeerplaatsen en volledige uitrol van een parking in functie van de school . Enerzijds wil men een fietsstraat/ autoluwe straat promoten en anderzijds maakt men in een straat die de autostroom niet aankan de hoofdingang voor de school. In vergelijking met de vroegere situatie waarin de parking privé voor de school toegankelijk was is er weinig verschil op een paar parkeerplaatsen voor de buurtbewoners na. Waarom maakt het schoolpersoneel geen gebruik van de nabijgelegen vrije parkeerplaatsen op het Floraplein en het Pastoor Claus plein ? Te ver ? Nu wordt de parking zonder nodige parkeerkaarten door het schoolpersoneel als gemakkelijkste oplossing gebruikt . Waarom ook niet, er is nauwelijks , géén controle. Om een buurtparking die naam waardig aan te leggen laat men hier toch een aantal kansen liggen .
Hans W.
0
0
1
Log in om te stemmen
lees meer
Beste, Ik ben zeer tevreden met de voorgestelde plannen. Zeker de buurtparking, dewelke echt wel zeer welkom is. Omtrent deze parking zou ik wel graag nog een extra vraag stellen/een suggestie doen. Zal hier ook 1 of meerdere parkeerplaatsen met elektrische laadpaal voorzien worden? Elektrische (of hybride) wagens worden immers meer en meer de norm, zeker wat betreft bedrijfswagens. Ikzelf zal vanaf volgende maand ook met een hybride wagen rijden, dus een laadpaal in de straat zou meer dan welkom zijn. Zo zijn we als gemeente toch ook klaar voor de toekomst. Alvast bedankt voor de feedback! Mvg, Deborah
Deborah B.
1
0
1
Log in om te stemmen
lees meer
1. De voetgangersweg in het midden in het verlengde van de fietsenstalling zorgt voor een conflictsituatie tussen automobilisten en overstekende kinderen. De laatste 'haakse' parkeerplaats beperkt de zichtbaarheid bij het indraaien, waardoor kinderen later worden gezien. Hou hier dus de ruimte meer open dan momenteel wordt ingepland, zoals dat ook bij een zebrapad wordt voorzien. 2. Het is goed dat de parkeerplaatsen in de derde rij achter elkaar staan ingekleurd (ipv haaks). Bij de tijdelijke parking is dit niet het geval en staat alles op elkaar gedrukt, waardoor er weinig ruimte is tot manoeuvreren. 6 plaatsen daar in plaats van 5 (ik reken de minder mobielen mee) lijkt op het plan te krap.
Sven T.
0
0
0
Log in om te stemmen
lees meer
3. Bijkomende parkeerplaatsen waren nodig. In totaal zijn deze 23 parkeerplaatsen (incl k&r en minder mobielen) er echter te veel om deze parking kwaliteitsvol in te richten. In een grauwe straat zonder openbaar groen (ik merk op dat er nog geen sprake is van bomen of plantenbakken op straat in de h. consciencestraat zelf) vormt deze plek een rustpunt. Ga niet voor 100 per cent parkeermaximalisatie, maar offer een klein beetje meer op om een groen rustpunt te voorzien.
Sven T.
1
0
0
Log in om te stemmen
lees meer
1. 21 parkeerplaatsen crëeren nadat er 16 parkeerplaatsen zijn verdwenen, brengt geen soulaas voor de parkeerproblematiek. Daarom moet er gestreefd worden naar een maximale invulling van het terrein met parkeerplaatsen. Om te beginnen kan men de zones, voorzien voor bomen, gebruiken om minimum 2 à 3 extra parkeerplaatsen te maken. Bomen hebben op de parkeerplaats geen zin, er staan meer dan voldoende bomen op het achterliggend terrein van de school. 2. De parking wordt voorzien voor de buurtbewoners, niet voor het schoolpersoneel of de ouders van de kinderen. Ik zie dan ook geen enkel nut van het voetpadje tussen de parkeerplaatsen. Indien dit paadje zou verdwijnen, bestaat de mogelijkheid om de wagens recht te plaatsen ipv schuin, wat weer enkele extra plaatsen oplevert. Trouwens, momenteel staan alle wagens evenwijdig met de straat, zonder problemen.
Luc V.
0
0
0
Log in om te stemmen
lees meer
3. Om de vlotte toegang van de brandweer mogelijk te maken, worden op straat min. 6 parkeerplaatsen opgeofferd. Een (uiterst zeldzame) interventie van de brandweer moet vlot kunnen gebeuren, m.a.w. het binnenrijden moet ongehinderd kunnen.Akkoord. Maar voor het verlaten van het terrein is het dringend karakter weg, dus effen maneuvreren moet kunnen. Zij zullen immers de inrit ook als uitrit gebruiken. Mogelijks kan een kleine verbreding van de inrit ter hoogte van de straat soelaas brengen. 4. Het nut van een openbare vuilbak ? Trekt eerder vuil aan ( zie glascontainers Floraplein). 5. Het terrein wordt blauwe zone, zoals nu al het geval is in de straat. Ik hoop dat er eindelijk werk wordt gemaakt van regelmatig toezicht op de naleving. Op al de tijd dat de blauwe zone is ingevuld, heb ik nog geen enkele parkeerwachter van Merelbeke gezien ! Als er al eens toezicht zou zijn, moet de frequentie dan toch heel laag liggen.
Luc V.
0
0
0
Log in om te stemmen
lees meer
1. Is het fietspad op de parking afgescheiden met een afsluiting? 2. De langsparkeerplaats dichtst bij de school lijkt nogal ingesloten. Is hier voldoende ruimte? Zeker aangezien deze dicht bij de kruising met het wandelpad ligt. 3. Welk type verlichting wordt gekozen? Kan er een type gekozen worden dat maximaal gericht naar beneden schijnt en een warmere gloed heeft zodat er geen hinder is naar de aanpalende tuinen en woningen? 4. Wordt er ook een vuilbak geplaatst? 5. De bijkomende fietsenstalling is een goede zaak. Het lijkt zeker een goed idee om dit ook aan het begin en het einde van de straat te voorzien. Dit was nog in onderzoek. Wat moet nog onderzocht worden en van wat is de beslissing afhankelijk?
Debbie D.
0
0
0
Log in om te stemmen
lees meer
Deze ochtend om 8u45 stonden er nog 22 wagens geparkeerd op de buurtparking. Als de definitieve inrichting slechts 21 echte parkeerplaatsen voorziet, dan vermoed ik dat dit eigenlijk te nipt wordt om de schoolspits op te vangen. Die ene kiss+ride plaats zal eerder de verkeersstroom blokkeren en zeker niet voldoende zijn om de schoolspits op te vangen. In jullie presentatie is sprake van tellingen. Het lijkt me ook een goede oefening om eens in de ochtend op een regenachtige dag aanwezig te zijn. In de straat werd een deel van de parkeerplaatsen buiten gebruik gesteld voor de toegankelijkheid op het schoolterrein door de brandweer... Hoe zien jullie de toegankelijkheid door de brandweer langs de Florastraat buurtparking? Kan een brandweerwagen vlot het terrein oprijden? Tijdens de bouwwerf van de nieuwe school moesten vaak parkeerplaatsen vrij gelaten worden om vrachtwagens op het terrein te laten rijden... dan vermoed ik dat een brandweerwagen ook niet op het terrein geraakt als er auto's op de hoeken geparkeerd zijn...?
Sofie D.
0
0
0
Log in om te stemmen
lees meer
Niet tegenstaande dat de plannen voor deze buurtparking zonder meer een verbetering zijn voor de verkeersveiligheid, wordt hiermee de onderliggende oorzaak van de parkeerdruk niet aangepakt. Meer parkeerplaatsen leiden onvermijdelijk tot grotere vraag naar parkeerplaatsen, zo is nu eenmaal de aard van latente vraag. De parkeerdruk en bijkomend plaatsbeslag kan mijn inziens alleen gevoelig verlaagd worden door een zachte bovengrens op het aantal bewonerskaarten per gezin. Het stallen van de wagen in de openbare ruimte heeft een niet onbelangrijke maatschappelijke kostprijs. Het is wat mij betreft dan ook perfect verdedigbaar dat slechts de eerste bewonerskaart gratis is, en dat voor bijkomende bewonerskaarten jaarlijks een eerlijke retributie wordt gevraagd.
Michiel V.
0
0
2
Log in om te stemmen
lees meer