Veelgestelde vragen over het project

Hieronder kan je alvast antwoorden terugvinden op veelgestelde vragen die we al mochten ontvangen. Heb je een vraag? Kijk dan eerst even of je vraag in het lijstje hieronder al is opgenomen. Is het antwoord niet helemaal duidelijk of staat je vraag er niet tussen? Contacteer ons dan per mail via studiebottelare@merelbeke.be
Eén keer per week zullen wij gegroepeerd al deze vragen beantwoorden. Het antwoord op je vraag zal hieronder terug te vinden zijn. Neem dus regelmatig een kijkje op deze pagina.

Vragen en antwoorden:

Worden er overal verhoogde voetpaden voorzien ?

Het masterplan omvat voorstellen voor de aanleg van veilige en voldoende brede voetpaden. Voetpaden worden aangelegd conform het 'vademecum voetgangersvoorzieningen'. Dit vademecum omvat onder andere ontwerprichtlijnen voor de aanleg van nieuwe voetpaden. In het masterplan zal ook aandacht worden besteed aan de aanleg van voetpaden in de wijdere omgeving van het dorpsplein (o.a. F. Nève de Mévergniesstraat, Gebroeders De Mulderstraat, Vrijheidstraat, Vredestraat, Nieuwstraat,...).

Zijn de flankerende mobiliteitsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld de wijkcirculatie, al of niet facultatief ?

De voorgestelde flankerende mobiliteitsmaatregelen zijn onmisbaar bij de verschillende mobiliteitsscenario's. Elk mobiliteitsscenario zal dus flankerende mobiliteitsmaatregelen veroorzaken. De aangepaste verkeerscirculatie in de kern van Bottelare is nodig om doorgaand verkeer op wijkniveau te ontmoedigen. Opmerkingen betreffende het circulatieplan kun je natuurlijk geven bij de verschillende mobiliteitsscenario's op de feedbackpagina.

Kunnen er elementen uit de drie ontwerpvoorstellen voor het dorpsplein uitgewisseld worden ?

Elk ontwerpvoorstel bevat specifieke elementen die we in het finale ontwerp voor het dorpsplein kunnen combineren. Het kan dus bijvoorbeeld goed zijn dat je elementen uit voorstel 1 & 3 graag zou willen combineren in jouw ultieme voorstel. Geef dit duidelijk aan in je feedback.

Wat is ANPR ?

ANPR staat "automatic number plate recognition" en verwijst naar de inzet van intelligente camera's voor nummerplaatherkenning. Deze camera's kunnen naast het meten van snelheid bij trajectcontrole, ook nummerplaten herkennen voor bijvoorbeeld het handhaven van een verbod op doorgaand zwaar verkeer.

Wordt er bij het ontwerp rekening gehouden met mensen met een beperking ?

De publieke ruimte zal zodanig ontworpen worden dat iedereen kan meedoen aan het maatschappelijk leven.
Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van het vademecum toegankelijk publiek domein. Het vademecum is geschreven voor ontwerpers, uitvoerders en wegbeheerders. Het bevat richtlijnen voor de inrichting van een publiek domein dat voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen met een beperking.